سلامتی

آیا شکر نارگیل از شکر معمولی سالم تر است؟ | تغذیه سالم

شکر نارگیل از جمله شیرین کننده های سالم گیاهیه که مضرات کمتری به نسبت دیگه شیرین کننده ها داره. اگه نگرانی رژیم غذایی سالم رو داشته باشین، شاید تا الان فهمیدین که شکر نارگیل در خیلی از غذاهای سالم و بهداشتی دیده میشه. شکر نارگیل از نخلای درخت نارگیل گرفته می شه. شاید این شکر سالم تر و مغذی تره. اما شکر نیشکر حاصل نی شکر قهوه است. به همون اندازه که این نوع شکر یه غذای کامله، امروزه همه میدونیم که مصرف مقادیر زیاد اون می تونه موجب مریضی قند در ما می شه. در ادامه این مقاله از ۷گنج با ما باشین تا مقایسه کامل و جامعی بین شکر نارگیل و شکر نی شکر داشته باشیم.

شکر نارگیل از شکر معمولی سالم تره

تفاوتای میان شیرین کننده ها

در این مقاله ما دلمون نمی خواد تموم شیرین کننده ها مانند شربت ذرت که به اون شیرین کننده طبیعی می گن رو بررسی کنیم. مثلا عسل یه شیرین کننده سالم شناخته می شه که اثرات بسیار متفاوتی از شکر نعناع، شربت افرا، آگوا و مانند اون در بدن داره. با این حال به گفته دکتر اندرو ویل تموم شیرین کننده ها شامل فروکتوز و گلوکز هستن. دو نوع جور واجور از مولکولای شکر هست که همه اونا شامل گلوکز هستن و در بدن به گلوکز شکسته می شن.

روند تجزیه گلوکز و فروکتوز در شیرینی جات

حالا چگونگی کارکرد شیرین کننده ها فرق داره. این فرق هم به نسبتای میان گلوکز و فروکتوز اونا وابسته. مثلا گوجه فرنگی شامل ۸۵ درصد فروکتوزه. درحالی که شربت افرا دارای ۳۵ درصده. براساس نظر دیوید وولف این مقادیر تاثیر زیادی بر بعد سلامت این شیرین کننده ها داره.

وولف میگه: فروکتوز در مسائل بهداشتی مانند سندروم متابولیک، دیابت و چاقی دخالت داره.

درحالی که شکر نی شکر دارای ۵۰ درصد گلوکز و ۵۰ درصد فروکتوزه، شکر نارگیل تنها دارای ۴۰ درصد فروکتوزه.

به چه دلیل شکر نارگیل ظاهر متفاوتی داره؟

بیایید بیشتر در مورد شکر نارگیل صحبت کنیم. این نوع شکر معمولا سالم تر از شکر نی شکر شناخته می شه چون که گلوکز کمتری داره. به خاطر همین احتمال میره که شاخص گلیسیمی پایین تری هم داشته باشه. با این حال به دلیل اینکه فروکتوز در بدن به گلوکز تبدیل می شه، ممکنه بدن تون در جواب به انسولین جواب متفاوتی بسازه.

درواقع عده زیادی هستن که ادعا می کنن شکر نی شکر باید نمره پایین تری در GI داشته باشه. تحقیقاتی که روی ۱۰ شرکت کننده انجام شد هم این ادعا رو اثبات کرده.

GI می تونه بین افراد جور واجور یا حتی دسته جور واجور غذایی فرق داشته باشه. تحقیقات هم تنها روی ۱۰ شرکت کننده انجام گرفته. در حالی که این تحقیقات GI شکر نارگیل رو ۲۵ می دونه؛ تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه سیدنی این شاخص رو ۵۴ ذکر کرده.

از اونجایی که مطالعه قطعی در این مورد موجود نیس، رتبه GI اون نباید معیاری واسه انتخاب شکر نارگیل در رژیم غذایی تون باشه.

در آخر این شکر یه مزیت داره که به اون ارزش میده. در حالی که خیلی از شیرین کننده های طبیعی دارای ارزش غذایی نیستن، نارگیل شامل شکلای جور واجور مواد معدنی و مواد غذاییه.

شکر نارگیل مقدار کمی از مواد مغذی موجود در کف درخت نارگیل رو نگه می داره. اطلاعات زیادی در مورد مقادیر این مواد موجود نیس. اما طبق اطلاعات وزرات کشاورزی فلیپین، شکر نارگیل شامل مواد مغذی متعدده. مهم ترین اونا هم آهن، روی، کلسیم و پتاسیم به همراه بعضی از اسیدهای چرب زنجیره ای، پلی فنلا و آنتی اکسیدان هاست. هم اینکه فیبری به نام انولین که می تونه جذب گلوکز رو از جا در آورد کنه؛ در این نوع شکر گذاشته شده که می تونه دلیلی واسه پایین تر بودن شاخص GI اون به نسبت شکر معمولی باشه.

خلاصه

شما مطمئنا از شیرین کننده های بدتری مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا هم استفاده کردین. در مقایسه با اونا شک نداشته باشین شکر نارگیل برتره اما در مقایسه این شکر با شکر معمولی نیاز به تحقیقات و تحقیقات بیشتریه.

مقالات در رابطه:

مقدار شکر در میوه ها ، کدوم میوه ها بیشترین شکر رو دارن؟

شکر دلیل ضعف حافظه می شه؟

.

منبع : ۷ganj.org

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *