سلامتی

آیا شما هم در تمرکز مشکل دارید؟ | بیماری

: مجله علمی ایران: همونجوریکه خود میدونید، جمع کردن حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خوندن – از چیزای مهم قطعیه. جمع کردن حواس، حالتی ذهنی و روانیه که در اون حالت، تموم قوای حسی، روانی و فکری آدم روی موضوع خاصی متمرکز می شه و تضمین کننده امر یادگیری و انجام درست کارا و خلاص شدن از خطرات احتمالیه.

به هر حال تو یه جمع بندی کلی، میشه گفت: بیشتر آدما به دلایل کلی زیر، با نبود تمرکز فکر و حواس مواجه می شن.

حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خوندن – از چیزای مهم قطعیه. جمع کردن حواس، حالتی ذهنی و روانیه که در اون حالت، تموم قوای حسی، روانی و فکری آدم روی موضوع خاصی متمرکز می شه و تضمین کننده امر یادگیری و انجام درست کارا و خلاص شدن از خطرات احتمالیه.

به هر حال تو یه جمع بندی کلی، میشه گفت: بیشتر آدما به دلایل کلی زیر، با نبود تمرکز فکر و حواس مواجه می شن:

رسانه های اجتماعی

شمام با پریشونی ذهنی زندگی می کنین و مشکل نبود تمرکز دارین؟ در این جا به چند عامل نبود دقیق شدن و فوکوس کردن وراهای برطرف کردن اون می پردازیم.

در اول به رسانه های رابطه جمعی و شبکه های اجتماعی می پردازیم. در این ارتباطات ممکنه شما تو یه روز بطور مثال کار خود رو چندین بار قطع کنین و خیلی راحت با دوستانتون از راه این رسانه ها رابطه بر قرار کنین و وقتی که بر سر کار خود باز می گردید مجبور باشین کمی از عقب تر ادامه بدین تا ذهنتون بتونه دوباره روی اون کار متمرکز شه.

راه حل :

دوری از ورود به سایتا رسانه های اجتماعی در حالی که مشغول به کارین ا گر احساس می کنین باید به بررسی این شبکه ها بپردازید این کار رو در زمان استراحت خود انجام بدین تا مجبور نباشین تمرکز ذهنی خود رو بر هم زنید .اگه شما نمی تونین در برابر بررسی اونا مقاومت کنین، لپ تاپ یا گوشی خود رو از دسترسی به اینترنت واسه چند ساعت خارج کنین.

ایمیلای زیادتر از اندازه

چیزیکه در مورد ایمیل هست وسوسه اینه که در صورت دریافت به سرعت به بررسی اون بپردازید و به اون جواب بدیم ا گر چه خیلی از ایمیلا مربوط به کارن، اونا هنوزم به عنوان یه عامل ممکنه حواس شما رو از کار فعلی تون پرت کنن و اگه قرار باشه شما دائم کار خود رو متوقف کرده و به ایمیلا جواب بدین پیشرفت زیادی در انجام کاراتون حاصل نمی کنین.

راه حل :

به جای بررسی ایمیل دائم، زمانای خاصی رو واسه این منظوراختصاص بدین. در طول بقیه روز شما می تونین برنامه بررسی ایمیل خود رو تعطیل کنین این کار به شما اجازه میده تا بدون قطع کردن دائم کارتون و برهم خوردن تمرکز بدون معطلی به انجام اون بپردازید.

گوشی موبایل شما

شاید حتی داغون کننده تر از ایمیل، زنگ گوشی موبایل شما باشه! گاه ایمیل رو میشه ندیده گرفت اما معمولا صدای زنگ موبایل رو خیر. شما با شنیدن صدای موبایل تون کار خود رو قطع می کنین و وقتی رو به صحبت کردن صرف می کنین و دوباره بر سر کار خود باز میگردین که این خود دلیل به هم خوردن تمرکزه.

راه حل

شماره تماس گیرنده رو ببینین و اگه تماس فوری نیس، اجازه بدین اون به پست صوتی شما منتقل شه ا گرشما در حال کار روی یه پروژه خاص اید، باخاموش کردن گوشی خود به طوری کلی از وسوسه جواب دادن در امان بمونین. در زمانایی که به این کار اختصاص می دید پیامای صوتی تون رو گوش کنین و به اون جواب بدین.

انجام چندین کار جور واجور با هم و دریک زمان:

اگه شما فکر می کنین با انجام چندین کار با هم ودر یه زمان بهتر به تموم وظایف خود می رسید کمی بیشتر فکر کنین!

تحقیقات نشون می دهدکه شما پس از هر تغییر کار تمرکز خود رو بر کار از کفتون میره و زمان بیشتری واسه انجام اون باید اختصاص بدین نتیجه پایانی اینه که انجام سه پروژه به طور همزمان معمولا بیشتر از به تنهایی انجام دادنشون زمان میبره.

راه حل

تا جایی که امکان داره اگه در حال انجام یه کارین به کار دیگری نپردازید، توجه خود رو به یه کارمعطوف کنین. اما میشه در کارایی که خیلی نیاز به تمرکز بالا یی ندارن به انجام دو کار به طور همزمان پرداخت مثل مرتب کردن میز کار خود در حالی که با تلفن در حال صحبت هستین.

مریضی

بعضی از کارا در طول روز هست که انجام اون همیشه واسه شما باحال تر از مابقی هستن. انجام اون کارایی که زیاد مورد علاقه تون نیس گاه می تونن دلیل تحلیل انرژی و حواس پرتی شن. جواب به تلفن و اینترعت و یا حتی گردگیری میز کار در این مواقع می تونه تعداد رو از مریضی و گیجی در بیاره.

راه حل : با خودتون قرار بگزارید که مثلا اگه در بک زمان مشخص بتونین کارتون رو انجا م بدین می تونین ۱۰ دقیقه استراحت کنین این استراحت می تونه شامل نوشیدن یه فنجون قهوه و یا قدم زنی کوتاه باشه.

افکار منفی(وسواسی(

اگه شما در مورد کارای خود همیشه نگرانی داشته باشین تمرکز داشتن واسه شما سخت می شه. این که شما همیشه در مورد کارایی که انجام دادین یا می خواین انجام بدین یا مثلا در مورد صحبت دیروز خود با دوستتون و…افکاری در سر داشته باشین باعث تحلیل ذهنی و نبود تمرکز شما می شه، افکار آزار دهنده از هر نوع می تونه در حواس پرتی شما نیروی قدرتمندی باشه.

راه حل :

یکی از راه های مراقبت از افکار آزار دهنده که همیشه تو ذهن مرور می شن اینه که اونا رو روی کاغذ بنویسین. یه لیست از کارای خونه، و یا کارای دیگری که در برنامه دارین جفت و جور کنین. حتی کارایی که می خواستین انجام بدین و نداده اید یا علل نا امیدیای خود و اتفاقات ناخوشایند رو تو یه دفترچه بنویسین. وقتی که این افکار روی کاغذ میان، شما ممکنه بتونین اونا رو از ذهن خود خارج کنین.

استرس:

وقتی شما احساس می کنین در سرتون افکار زیادی دارین دچار نگرانی میشین و نمی تونین خوب بر وظایف فردی تون تمرکز کنین و اگه این استرس طول بکشه آسیبای بدی به بدن وارد می شه مثل شونِه درد ، تپش قلب، سردرد که همه اینا بر نبود تمرکز شما اثر میذاره .

راه حل : یادگیری تکنیکای کاهش استرس مانند مدیتیشن می تونه به شما در تسلط بر افکار استرس زا کمک کنه، تسلط بر اونا باعث می شه دیگه توجه شما رو به خود جلب نکنن. تو یه مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدن که آدمایی که یه دوره هشت هفته ای مراقبه انجام دادن در اون زمان توانایی اونا واسه دقیق شدن و فوکوس کردن بر افکار شون بهبود پیدا کرده. اگه شما می تونین یه کلاس مدیتیشن رو پیدا کنین و یا به صورت آنلاین بخونین.

خستگی

خستگی و کم خوابی می تونه بر تمرکز شما اثر داشته باشه. تحقیقات نشون میده خواب زیادتر از اندازه یا کم تر می تونه دقیق شدن و فوکوس کردن وحافظه کوتاه مدت شما رو تحت تاثیر بذاره

راه حل

بیشتر بزرگسالان نیاز به ۷تا۹ ساعت خواب در هر شب دارن. به جای سوزوندن انرژی در شب، خواب یه اولویته. خوابیدن به اندازه و به موقع کمک می کنه شما در ساعات بیداری خود تمرکز بیشتری داشته و کار بیشتری انجام بدین. هم اینکه، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در روز شما احساس هوشیاری بیشتری می کنین.

گرسنگی

مغز نمی تونه بدون سوخت تمرکز کنه، پس حذف وعده های غذایی به خصوص صبحونه یه عامل نداشتن تمرکزه. تحقیقات نشون میده حافظه کوتاه مدت و تمرکز در وقتی که شما تغذیه ندارین کمتره.

راه حل

گرسنگی رو با رسوندن غذاها به مغز و داشتن یه منبع سوخت ثابت از بین ببرین.همیشه صبحونه بخورین، خوردن منابعی با پروتئین بالا مثل پنیر وآجیل، کاهش در مصرف کربوهیدراتهای ساده (شیرینی، ماکارونی)، انتخاب کربوهیدراتای پیچیده (غلات سبوس دار)

افسردگی

بیشتر مردم داشتن غم و اندوه رو به عنوان مشخصه ای از بروز افسردگی می دونن. اما موسسه ملی بهداشت روان میگه مشکل در داشتن تمرکز یکی ازعلائم شایع افسردگیه. اگه شما در داشتن تمرکزمشکل دارین، و هم احساس پوچی، ناامیدی، یا بی تفاوتی می کنین شما ممکنه دچار افسردگی شده باشین.

راه حل:

اگه شما فکر می کنین که ممکنه دپرس شده باشین اولین قدم اینه که با یه دکتر یا مشاور صحبت کنین. افسردگی قابل درمانه. خیلی از تحقیقات داروهای ضد افسردگی و شکلای جور واجور خاصی از صحبت درمانی رو موثر نشون دادن.

داروا

بدیش اینه، بعضی از داروهای مورد استفاده واسه درمان افسردگی می تونه در داشتن تمرکز دخالت کنه و این موضوع ممکنه در مورد بقیه داروا هم صدق کنه.

راه حل:

گفتگو با دکتر یا داروساز خود در مورد اینکه دارو و یا مکملی که مصرف می کنین ممکنه بر تمرکز شما اثر داشته باشه بهترین راه حل هستش. اگه به این نتیجه رسیدید که دارو بر تمرکز شما اثر داره فکر نکنین چاره ای ندارین شما می تونین از دکتر خود در مورد عوض کردن نوع دارو یا مقدار مصرف اون سوال کنین. خیلی از مشکلات داروها با جانشین شدن داروی دیگه از بین می رن.

سندروم بیش فعالی ADHD

مشکل بیش فعالی با نبود توجه (ADHD) تنها یه مشکل واسه کودکان نیس. بیشتر از نصف بچه ها با ADHD رشد می کنن و با همین علایم بزرگ می شن. علائم معروف این مریضی شامل توجه کم و کوتاه و مشکل نبود دقیق شدن و فوکوس کردن بر وظایفه.

راه حل:

اگه شما مشکل نبود تمرکز، و یا کمبود توجه دارین از یه دکتر یا مشاور در موردADHD سوال کنین. راه هایی واسه مدیریت شرایط، از جمله رفتار درمانی و داروهای خاص واسه درمان هست.

همونطور که می بینین سندروم بیش فعالی فقط یکی از دلایل مشکل تمرکزه ، پس سریع به خودتون برچسب نزنین و عوامل دیگه رو خوب بررسی کنین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *