سلامتی

آیا شما هم به شیرینی جات اعتیاد دارید؟ | بیماری

: شمام به شیرینی جات اعتیاد دارین؟

معمولاً اضافه وزنمون رو به اون نسبت می دیم و بهونه خوبی واسه خوردن دومین تیکه کیک شکلاتی واسه دسره: بله… این همون اعتیاد به شیرینی جاته.

سلامتآکا ایران

مردم معمولاً اعتیاد به شیرینی جات رو مثل اعتیاد به سیگار یا الکل جدی
تلقی نمی کنن. گذشته از اینا مگه یه تیکه شیرینی شکلاتی چقدر می تونه خطرناک باشه؟

اما خبر بدی واسه دوستداران شکلات و شیرینی دارم: بر
طبق تحقیقات و تحقیقات علمی فراوون، اعتیاد به شیرینی جات به همون اندازه اعتیاد
به مواد مخدر یا الکل، خطرناکه.

اگه همین یه جمله باعث نشد که از خوردن باقی شکلاتتان دست بکشین، پس مقاله
رو با ما دنبال کنین.

● هوس شیرینی جات

هممون تجربه اش کردیم صدای آرومی در مغزمون وادارمان می کنه بریم
و از یخچال بسته دیگری شکلات ورداریم. البته قبول کردنیه: مواد قندی نشاط بخش هستن
و همه آدمایی که به شیرینی جات اعتیاد پیدا کردن هم این نکته رو تایید می کنن.
به نظرتون خنده داره؟ ولی باور کنین که همینطوره.

تحقیقات جدید نشون میدن که آدما از بچگی به شیرینی جات علاقه مندن.
و وقتی که بدن طعم شیرین مواد قندی رو یه بار تجربه کرد، به سرعت به اون اعتیاد پیدا
می کنه.

اعتیاد به شیرینی جات از زمان تولد شروع می شه. شیر مادر مایعی بسیار
شیرینه و آدم اولین بار لذت طعم و مزه شیرین رو با اون تجربه می کنه.

● حمله شیرینی جات

اما چه چیز این میل و هوس رو به وجود می آورد؟

پس از خوردن چیزی شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی رو به نام اوپیوئید ترشح
میکنه که حس لذت و خوشی زیادی در بدن بوجود میاره. مغز این احساس رو تشخیص داده و
اندازه بیشتری از اون ماده می خواد.

تحقیقات نشون میدن که قسمتای مشخصی در مغز وجود
دارن (مخصوصا هیپوکامپ، اینزولا، و کودات) که در اینجور زمانایی که بدن شیرینی بیشتری
می خواد، فعال می شن.

دلایلی هم مربوط به اینه که این قسمتای مغز وقتی معتادین موادمخدر
طلب مواد می کنن هم فعال می شن. این مسئله دلیل بر اون هستش که اعتیاد به شیرینی
جات واقعاً هست و حقیقیه.

حال ببینیم پس از مصرف مواد شیرین، در بدن چه اتفاقی میفته. پس از ورود
شیرینی به جریان خون، سطح قند خون در بدن بالا میره و باعث می شه لوزالمعده انسولین
ترشح کنه (انسولین واسه تبدیل قند به انرژی لازمه).

وقتی اندازه زیادی مواد قندی مصرف شه، انسولین بیشتری تولید می شه. انسولین
قند رو به منبع فوری انرژی تبدیل می کنه و همین دلیل اون شادی و خوشی زودگذر پس از مصرف
شیرینی جاته. پس از ترشح اندازه بالایی انسولین، سطح قند خون بدن به سرعت پایین می
آید، به خاطر همین به فاصله کمی پس از اون احساس شادی و لذت، احساس ضعف می کنین.

انسولین علاوه بر تبدیل قند به انرژی، ذخیره چربی رو هم بالا می بره.
پس، هرچه بیشتر مواد قندی و شیرینی جات استفاده کنین، بدنتون انسولین بیشتری تولید
میکنه، و احتمال چاق شدنتون هم بالا میره.

شکر علاوه بر چاقی و خرابی دندانا، مضرات دیگری هم واسه سلامتی شما
داره، مثل نوسان و جابه جایی وضعیت روانی، ضعف سیستم دفاعی بدن و دیابت.

● موادمخدر و مواد قندی

همونطور که در بالا ذکر شد، مواد قندی مرکز مربوط به احساس خوشی و لذت
رو در مغز فعال می کنه که باعث ترشح اوپیوئید می شه که میل و کشش به سمت این مواد
رو زیاد می کنه. تحقیقات گذشته در مورد این میل و اعتیاد نشون میده که هروئین
و مرفین هم مواد شیمیایی مشابهی در مغز تولید می کنن

● هنوزم فکر می کنین اعتیاد به شیرینی
جات جدی و خطرناک نیس؟

همون تحقیقات نشون میده که مواد قندی قسمتایی از مغر رو فعال می کنه
که باعث تحریک و تقویت رفتارها می شه. این به اون معناست که، مشابه با اعتیاد به هروئین،
بدن پی از یه بار مصرف، میل و کشش بیشتری واسه استفاده دوباره از اون ماده پیدا می
کنه.

واسه اثبات این مطلب، محققان ترکیبی واسه انسداد گیرنده های اوپیوئید
در مغز جفت و جور کردن. مدت زمان کمی پس از دریافت این ترکیبات، افراد علاقه و میل کمتری
به شیرینی جات از خود نشون دادن

● دلایل علمی این اعتیاد

تحقیقات دانشگاه پرینستون و مینِسوتا روی موشای صحرایی، شدت این
مسئله رو بیشتر می کنه. وقتی به این موشا قند داده شد، اونا حالتای شبه اعتیاد
از خود بروز دادن که شامل میل و کشش زیاد به این مواد، زیاده روی و گوشه گیری می شه.
وقتی این مواد رو موقتاً از اونا دور کردن، و پس از یه مدت در اختیارشون گذاشتن، همون
علائم دوباره بروز کردن.

علاوه بر تحقیقاتی که روی حیوانات انجام گرفته، اسکنای مغز انجام شده
روی آدما نشون داده که تصور بستنی در مغز بیماران نرمال همون لذتی رو ایجاد می
کنه که تصویر موادمخدر در مغز بیماران معتاد به مواد مخدر بوجود میاره

●قند تحت اسمای جور واجور

امریکاییا به صورت میانگین ۱۶۰ پوند
در سال مواد قندی مصرف می کنن. البته تعجبی نداره چون این روزا در همه چیز آثاری
از اون مشاهده می شه، در سسای کچاپ، چاشنیای سالاد و سوپای آماده.

بازاریابان موادغذایی موفق شدن که مواد قندی رو تحت اسمای مستعار
زیادی در اجناس غذایی وارد کنن. اسمای عادی اون، ساکروز، فراکتوز، دکستروز و
شیره ذرت با فراکتوز بالا هستن و بااینکه هیچ شباهت ظاهری با قند ندارن، اما دقیقاً
به همون مفهومند.

ممکنه در طول زندگیتون پیش اومده باشه که وقتی بیشتر از مقداری که تصور
کنین، مواد قندی مصرف کرده باشین و در نتیجهً بدنتون به اون معتاد شده باشه.

غذاهای بسیاری که در طول روز استفاده می کنین، شامل مواد قندی هستن،
مثل آب میوه ها، قهوه ی سرد، چای، ماست، نون گندم، و بیشتر سیریالای صبحونه، حتی اگه
سودای لایت و بدون قند هم مصرف می کنین، مطمئن باشین که به اندازه ۱۰ قاشق چای خوری
شکر در خود داره که بیشتر از اندازه مصرف پیشنهاد شده واسه یه روزه.

قند چیزی جز افزایش آنی انرژی به شما نمی ده. خالی از هرگونه ویتامین،
موادمعدنی، فیبر، و آنتی اکسیدان است که در موادغذایی طبیعی پیدا میشه. بدتر از همه
اینکه چاقتان هم می کنه

●هوستون رو زیر پا بذارین

درسته که حذف کامل مواد قندی از برنامه غذای روزانه کاری غیرممکن می
کنه، اما اینجا راهنماییایی واسه کاهش مصرف اون به شما پیشنهاد می کنم.

از خوردن مواد
غذایی بسته بندی شده دوری کنین و تا می تونین مواد غذایی طبیعی استفاده کنین. به جای
خوردن میوه های کمپوت و کنسرو شده، میوه های تازه بخورین.

در طول روز اندازه
کافی آب بخورین چون ممکنه تشنگی رو با گرسنگی اشتباه بگیرین.

در هر وعده غذایی
از پروتئین استفاده کنین. پروتئین بسیار کندتر از کربوهیدراتهای ساده هضم می شه و
باعث می شه مدت زمان بیشتری احساس سیر بودن در شما بمونه.

به مدت سه هفته
خوردن ماده غذایی شیرین مورد علاقه تون رو کنار بذارین. این احتمال هست که
در عرض این سه هفته اعتیاد و میل شما نسبت به اون ماده از بین بره.

از هرگونه خورده
خوری در طول روز دوری کنین. اگه دلتون پیراشکی شکلاتی هوس کرد، با این احساس مقابله
کنین و خود رو با کارای دیگه سرگرم کنین. این احتمال هست که با اینکار میل شما
برطرف شه.

منبع: fa.parsiteb

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *