سلامتی

آیا سیب زمینی شیرین برای شما خوب هستند؟ | تغذیه سالم

سیب زمینی شیرین واسه شما خوب هستن؟

سیب زمینی شیرین دارای یه بافت خامه ای با عطر و طعم شیرین و تند که اونا رو واسه ظروف مورد پسند و ایده آل می سازه. دو نوع، با گوشتی به رنگ نارنجی روشن و دیگری با گوشت کرم رنگ پریده هست. سیب زمینی شیرین بومی مناطق گرمسیری آمریکا هستن و بعضی وقتا از اون به عنوان سیب زمینی شیرین در آمریکا اشاره شده.

این غده غنی از فیبر، ویتامینای A، C، B6 و یه منبع عالی از کربوهیدراتهاه. شکلای جور واجور با گوشت نارنجی هم اینکه غنی از بتاکاروتن هستن. سیب زمینی شیرین به طور سنتی پخته شده، سرخ شده و یا له شده استفاده می شه اما اونا هم اینکه می تونن به ریزوتو، ماکارونی و یا کاری اضافه شن. شما اونا رو سیب زمینی هندی و یا سیب زمینی شیرین می نامید این سبزیجات پر از تغذیه سالم هستن.
اینجا شش تا از بهترین فواید سیب زمینی شیرین آورده می شه.

۱. مغذی

سیب زمینی شیرین گیاهی بسیار مقویه و بنا به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، یه سیب زمینی خام با حدود ۵ اینچ طول و  ۲ اینچ قطر شامل:
۱۱۲ کالری
حدود ۲۶ گرم کربوهیدرات
تقریبا ۴ گرم فیبر
در حدود ۲ گرم پروتئین

۲. شاخص قند خون پایین داره

شاخص قند خون یه رتبه بندی از غذاها براساس کربوهیدرات که اونا چیجوری قند خون رو تحت تاثیر قرار میدن. غذاهایی که باعث بالا رفتن قند خون شن رتبه بندی بالا دارن در حالی که غذاهای که یواش تر جذب می شه و یه افزایش کم کم در قند خون دارن رتبه بندی پایین تره.
خوردن غذاهای کم رتبه در شاخص قند خون (GI) واسه کسائی که نیاز به مدیریت سطح قند خون خود مانند افراد گرفتار به دیابت دارن کمک می کنه.  به صورت میانگین ۱۵۰گرم سیب زمینی شیرین آب پز رتبه بندی خیلی کم داره تو ذهن داشته باشین که دستگاه گوارش وقتی که اونا به جای آب پز پخته شه گلایسمیک ایندکس اونو زیاد می کنه.

۳. دوست سرخپوشان

سیب زمینی شیرین متناسب با یه گزینه وعده غذایی سالمه یه میان وعده واسه رژیم غذایی سرخپوشانه. رژیم غذایی با پشتیبانی از خوردن غذاهایی دوران پارینه سنگی، وقتی که آدم با شکار تغذیه می شد.
استثناء در این رژیم غذایی:
اجناس لبنی
دانه
حبوبات
روغن پردازش شده
قند تصفیه شده
سیب زمینی سفید
پس اگه شما ولع مصرف سیب زمینی سرخ کرده در رژیم غذایی سرخپوشان رو دارین شما هنوزم می تونه سیب زمینی سرخ کرده سیب زمینی شیرین بخورین.
سوپ سیب زمینی شیرین بو داده بخورین.

۴. پیشگیری از سرطان

سیب زمینی شیرین متوسط شامل ۱۸۴۴۳ واحد بین المللی (IU) ویتامین A و یا ۳۶۸ درصد ارزش روزانه پیشنهاد می شه . سیب زمینی شیرین هم با رتینوئیک اسید که در ویتامین A پیدا میشه همراه شده.
یه مطالعه ۲۰۱۴ نشون داد که اسید رتینوئیک سلولای پیش سرطانی رو دوباره به حالت نرمال ( سلولای طبیعی سالم پستون ) تبدیل می کنه.

۵. برنزه کردن پوست شما

گذشته از چربی پایین، سیب زمینی شیرین شامل کاروتنوئیده که می تونه به درخشش پوست به قهوه ای مایل به زرد کمک کنه این یه جانشین بسیار سالم به برنزه شدن در آفتابه و خیلی راحت با خوردن اون، یه چهره نورانی پیدا می کنین اما مراقب باشین : مفاصل می تونه به تغییر رنگ زرد پوست ( carotenodermia ) و یا یه تغییر رنگ نارنجی عمیق ( lycopenodermia ) منجر شه.

۶. استفاده چند منظوره از سیب زمینی شیرین

خیلی از  روش ها و گزینه های دستوری واسه آماده سازی هست پوره سیب زمینی شیرین داخل یه سوپ سیب زمینی شیرین بو داده و یا دستور جفت و جور هر دو هویج و سیب زمینی شیرین واسه ساخت یه دستور غذایی به خصوص واسه هر دو پوست و چشم شما خوبه این یه راه بسیار خوبی واسه به دست آوردن ویتامین A و بتا کاروتن است اونا هم اینکه می تونه در فر پخته شن.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *