سلامتی

آیا شیر شکلات یک نوشیدنی سالم برای هر دو بزرگسال و بچه ها است؟ | تغذیه سالم

شیر شکلات یه نوشیدنی سالم واسه هر دو بزرگسال و بچه ها هستش؟

خوردن یا نوشیدن شکلات، واسه خیلی از مردم، محبوبه. کاکائو نشون داده شده که منبع خیلی از مواد مغذی به درد بخور از جمله آنتی اکسیدان ها و مولکولا هستش که ممکنه به کاهش فشار خون کمک کنه. اجناس شکلاتی می تونن تقریباً کالری و چربی بالا دارا باشن پس باید از اونا بطور متوسط استفاده شه.

شکلات شیری، شکلات سفید و شکلات، نوشیدنیای خوش مزه هستن که ممکنه دارای شکر اضافه و شامل مقادیر کمتری از کاکائو واقعی در مقایسه با شکلات تیره باشه.
شیر یه منبع شناخته شده مواد مغذی کلسیم، ویتامین D، پتاسیم، کولین و ویتامین B12 واسه استخون سازیه.
دستورالعملای تغذیه ای نشون میده که کودکان باید ۲ – ۳ فنجون لبنیات در روز دریافت کنن و بزرگسالان پیشنهاد می شه که ۳ فنجون لبنیات در روز دریافت کنین.
مصرف کافی کلسیم ممکنه خطر دچار شدن به پوکی استخون و سرطان روده بزرگ رو کم کنه. با این حال، مصرف زیادتر از اندازه لبنیات و بقیه غذاهای غنی از کلسیم ممکنه خطر دچار شدن به سرطان پروستات یا تخمدان رو زیاد کنه.
شیر شکلات هر دو منافع سلامتی شکلات و شیر رو جفت و جور می کنه؟ شیر شکلات شک نداشته باشینً تموم مواد مغذی شیر رو جفت و جور می کنه.
با این حال، شکلات مورد استفاده واسه شیر شکلات بیشتر خیلی فراوری شده و طعم شکلات شیرین رو داره و کاکائوی واقعی نیس. ارائه شیر شیرین واسه کودکان و بزرگسالان ممکنه باعث افزایش مصرف لبنیات شه.
بعضی از تحقیقات هم اینکه نشون میده نوشیدن شیر شکلات بعد از ورزش ممکنه واسه سوخت گیری عضلات به درد بخور باشه. شیر شکلات می تونه بخشی از یه رژیم غذایی سالم باشه اما باید اونو در آرامش مصرف کرد.

مواد غذایی شیر شکلات

یه فنجون شیر ۱٪ حدود ۱۰۰ کالری، ۲.۴ گرم چربی (۳٪ نیاز DV روزانه)، ۱.۵ گرم چربی اشباع(۷٪ DV نیاز روزانه)، ۱۳ گرم شکر، ۸ گرم پروتئین، ۳۰٪ DV کلسیم، ۱۲٪ DV پتاسیم، ۱۸٪ DV ویتامین B12، ۲۵٪ ویتامین DV ویتامین D
یه فنجون شیر شکلاتی ۱٪ حدود ۱۶۰ کالری، ۲.۵ گرم چربی اشباع (۴٪ DV نیاز روزانه)، ۱.۵ گرم چربی اشباع (۸٪ DV نیاز روزانه)، حدود ۱۸ تا ۲۵ گرم شکر، ۸ گرم پروتئین، ۳۰٪ DV کلسیم ، ۱۳٪ DV پتاسیم، ۲۵٪ DV ویتامین D و شیر شکلات هم اینکه ویتامین B12 رو جفت و جور می کنه.

محتوای ویتامین و مواد معدنی بین شیر و شکلات بسیار مشابهه. شیر، منبع خوبی از مواد مغذی استخوانی حساب می شه و B12 شیر یکی از منابع بیوفیزیکی حساب می شه.
فرق در قند هست و ممکنه تفاوتای کمی در مقدار چربی بین برنامه و شیر شکلات باشه.

نوشیدن شیر شکلات باعث زیاد شدن وزن می شه؟

یه نگرانی از نوشیدن شیر شکلات، قند بالاتره و پس کالری حساب می شه.
نوشیدن شیر شکلات خطر دچار شدن به زیاد شدن وزن رو زیاد می کنه؟
با در نظر گرفتن انجمن لبنیات جنوب شرقی، مصرف شیر طعم دهنده با افزایش خطر وزن در بچه ها رابطه نداره.
در واقع، آکادمی آمریکایی کودکان پیشنهاد می کنه نوشیدنیای شیرین با آب، شیر ساده یا طعم دار جانشین شن. شیر شکلات خیلی از مواد مغذی رو که واسه کودکان و بزرگسالان مهمه جفت و جور می کنه.
این به این معنیه که بزرگسالان می تونن نوشیدنی شیر بدون نگرانی واسه زیاد شدن وزن بنوشن؟
اگه شیر شکلات رو به عنوان کودک یا به عنوان بزرگسال مصرف می کنین باید بخشی از یه رژیم متراکم و مغذی رو متعادل استفاده کنین.
شما نمی تونین تموم شیره های شکلاتی رو که می خواید بدون نگرانی از دست دادن وزن بخورین. در مصرف از گروه لبنی به مقدار پیشنهاد شده استفاده کنین و تلاش کنین نوعای جورواجور لبنیات رو بخورین.

شیر شکلات پس از ورزش

شیر شکلاتی تازگیا معروف به نوشیدنی بازیابی تغذیه ورزشی است. پس از تمرین شدید، پیشنهاد می شه هر دو کربوهیدرات و پروتئین استفاده کنین تا عضلات رو تعمیر و بازسازی کنین.
مقدار کربوهیدراتا و پروتئین در شیر شکلات نسبت درستیه که واسه بهبود عضله بهینه پس از تمرین شدید لازمه.
شکر در شیر شکلات بیشتر احتمال داره به بازسازی ذخیره های عضلانی گلیکوژن به جای ذخیره شدن به عنوان چربی عمل کنه.
یه مطالعه ۲۰۱۰ در مورد تفاوتای آموزشی بین بازیکنان فوتبال که بعد از تمرین به مدت ۴ روز به اونا شیر شکلات یا نوشیدنی کربوهیدرات داده شد نگاه کردن.
بعد از ۴ روز مشکلات عضلانی و خستگی در بین گروه ها اختلاف معنی داری نبود اما گروه شیر در شکلات به طور معنی داری کراتین کیناز سرم رو نسبت به گروه کربوهیدرات کم کرد. سرم کراتین کیناز می تونه به عنوان شاخصی از آسیب فیبری عضلانی در ورزش استفاده شه.
پس، این یافته های نشون میده شیر شکلات ممکنه دلیل کاهش آسیب عضلانی از ورزش شه هر چند تحقیقات بزرگ و طولانی لازمه.
مشکلی واسه نوشیدن شیر شکلات زیادتر از اندازه هست؟
مصرف شیر شکلات اضافی می تونه کالری و قند بدن شما که نیاز نداره رو اضافه کنه بله، شیر شکلات می تونه منبع خیلی از مواد مغذی مهم باشه.

خودتون شیر شکلات سالم بسازین

شیر شکلات بسته بندی شده می تونه در شکر زیاد بالا باشه. اگه می خواین از شیر شکلات لذت ببرین اما قند کمتری دریافت کنین خودتون اونو جفت و جور کنین.
به جای به کار گیری شربت شکلات بسته بندی، شربت شکلات خود رو از آب، پودر کاکائو و شربت افرا جفت و جور کنین. شما می تونین شربت رو در یخچال نگه دارین و یه قاشق یا دو لیوان شیر اضافه کنین.
هم اینکه گزینه پروتئین بالایی واسه شیر شکلات خونگی رو با به کار گیری شیر سویا، ماست یونان، پودر کاکائو، خمیر لوبیا وانیل، دارچین، اسفناج منجمد و حتی کمی کوینو پخته شده جفت و جور کنین.
با این حال مصرف ۲ – ۳ لیوان لبنیات در روز پیشنهاد می شه. سلامت هاروارد نشون میده مصرف زیاد لبنیات و بقیه غذاهای بالای کلسیم ممکنه خطر دچار شدن به سرطان پروستات یا شاید سرطان تخمدان رو زیاد کنه.
پس شیر رو باید در دوزهای متوسط و به عنوان بخشی از یه رژیم متعادل استفاده کنین
یه مطالعه ۲۰۰۶ کوچیک با دوچرخه سواران آموزش دیده نتیجه گیری می کنه که مصرف شیر در میان جلسات تمرین شدید ممکنه به بهتر شدن زمان خستگی و کل کار در ورزش کمک کنه.
اگه تمرین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام بدین این بدون معنا نیس که شما نیاز دارین فنجون شیر شکلات رو آماده کنین. اگه ورزش کنین و بخواین شیر شکلات رو در رژیم غذایی خود داشته باشین شایدً پس از تمرین، بهترین زمان واسه نوشیدن یه فنجانه.
شما می تونین از طعم شیر شکلات لذت ببرین و در عین حال مواد مغذی رو به عضلات خود اضافه کنین.

.

منبع : foodregime.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *