سلامتی

آیا شکمی صاف و بدون چربی های انباشته می خواهید ؟ | ورزش

شاید داشتن شکمی صاف و بدون چربیای انباشته واسه بسیاری افراد آرزوی دست نیافتنی باشه، اما واقعیت اون هستش که آب کردن چربی های جمع شده شکم با داشتن یه رژیم غذایی اصولی، معتدل و همیشگی و سی دقیقه تا یه ساعت پیاده روی پیوسته در روز ممکن هستش.

نباید از یاد برد که چربی ذخیره شده در شکم یکی از مقاوم ترین و اخطار دهنده ترین نوع چربیا از نظر ایجاد مشکلات عروقی و قلبی و بیماریای متابولیکی در شخصیه که هرساله هم بر بزرگی شکم ایشون اضافه می شه. حتی بررسیا نشون داده که افزایش دور کمر آقایون بیشتر از ۱۰۲ سانتی متر و در خانوما بیشتر از ۸۹ سانتی متر به افزایش خطر دچار شدن به دیابت و بیماریای عروق قلب یا سندرم متابولیک منجر می شه.

شکمی صاف و بدون چربیای انباشته می خواین ؟

دکتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی هم عقیده داره که واسه کوچیک کردن شکم روشای انقباضی در جا بسیار موثره که واسه این منظور باید هر روز صبح پس از برخاستن از خواب ۱۰ مرتبه عضلات شکم و پشت رو، هر مرتبه به مدت ۱۰ ثانیه منقبض و بعد از حالت انقباض خارج کرد. اینجور روشی اگه هر روز به طور پیوسته صورت بگیره یه عادت شده و باعث سفتی شکم و جلوگیری از افتادگی اون می شه.

راه برید

نکته ای که واسه کوچیک کردن شکمای بزرگ هیچوقت نباید از یاد ببرین، اون هستش که نابود کردن چربی های جمع شده در ناحیه شکم، در مرحله اول و قبل از هر چیز به داشتن رژیم غذایی و کم کردن کالری دریافتی برمیگرده. به بیان دیگه مقاومت چربی ذخیره ای بدن در ناحیه شکم، فقط می تونه با رژیم لاغری و ورزش شکسته شه.

دکتر توانا با تاکید بر این که تنها راه نابود کردن چربی شکم، رژیم غذایی اصولی و ورزشه، اضافه کرد: پیاده روی پیوسته با سرعت معمولی یعنی نه بسیار تند و نه خیلی آروم و طوری که باعث افزایش ضربان قلب و تعرق شه، واسه کسائی که دچار مشکل یا مریضی مفاصل نباشن، بهترین ورزش واسه کوچیک کردن شکمه. راهپیمایی واسه کسی که آمادگی لازم واسه ورزش کردن رو نداره، باید در سطح صاف و به مدت نیم ساعت در هر روز شروع شه، اما کم کم و پس از یه ماه این زمان می تونه به یه ساعت زیاد شه. هم اینکه کم کم میشه در سطوحی با شیب کم پیاده روی کرد. این متخصص طب فیزیکی با اشاره به موثرتر بودن دویدن در لاغری و آب کردن چربیای شکم نسبت به راه رفتن توضیح میده: دویدن به سوزوندن سریع تر چربیا کمک می کنه، اما واسه افراد جوون تر یعنی بیشترین حد تا ۴۵ سال پیشنهاد می شه.

پس از زایمون، شکمتون رو ببندین

اتفاقی که پس از دوران بارداری و زایمون واسه بیشتر خانوما میفته به غیر از زیاد شدن وزن و جمع شدن چربی شکمی، از دست رفتن قوام عضلات شکمه که به برآمدگی شکم و افتادگی اون منجر می شه. به بیان دیگه از اونجا که در جریان حاملگی و زایمون، عضلات شکم دچار کشیدگی و بریدگی در سزارین می شه، قوام این عضلات بشدت کم میشه؛

اما راه حل موثری واسه جلوگیری از بزرگ شدن و افتادگی عضلات شکم پس از زایمون هست؟

دکتر توانا در جواب میگه: بستن شکم، یه هفته پس از زایمون طبیعی یا سزارین می تونه در جلوگیری از افتادگی شکم و کمک به سفت شدن عضلات اون اثر داشته باشه و نباید این تصور اشتباه که بستن زودتر از موعد معمولی شکم، باعث جوش نخوردن یا عفونت بخیهای به وجود اومده به وسیله سزارین می شه، مانع بستن شکم پس از زایمون شه. در ادامه با انجام حرکات ورزشی شکم در کنار ورزشای هوازی و مخصوصا پیاده روی میشه عضلات شکم رو تقویت کرد و اونو به شکل مطلوب برگردونه.

البته کارشناسان تاکید می کنن، هرچند انجام ورزشای مخصوص شکم، عضلات اونو تقویت می کنه، ولی به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی و ورزشای هوازی نمیشه تماشاگر اثر مطلوب بر چربی شکم بود. بر این پایه میشه پس از زایمون، تحت نظر متخصص تغذیه از رژیمای مخصوص دوران شیردهی بهره برد.

اول وزن کم کنین، بعد ورزش کنین

برخلاف تصور خیلی از آدما که فکر می کنن واسه نابود کردن چربیای شکم و پهلو، باید حرکات ورزشی مربوط و موضعی به این نواحی رو بکنن، واسه نابود کردن چربیای شکم و پهلو باید از تمرینات هوازی و مخصوصا پیاده روی پیوسته استفاده کرد. البته ورزشایی چون دویدن، پیاده روی تند، دوچرخه ثابت و حتی به کار گیری تردمیل هم با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی، سنی و سلامت جسمی و مخصوصا نداشتن مشکل مفاصل می تونه در نابود کردن چربیای شکم و پهلو بسیار اثر داشته باشه.

اما انجام این ورزشا به آدمایی که اضافه وزن زیاد دارن یا از بیماریای قلبی و عروقی رنج می برن هم پیشنهاد می شه؟

دکتر توانا در جواب میگه: آدمایی که وزن بالا دارن قبل از شروع ورزش باید با به کار گیری یه رژیم غذایی اصولی وزنشون رو کم کنن. هم اینکه این افراد باید از ورزشای هوازی ملایم چون پیاده روی سبک شروع کرده و از انجام ورزشای مقاومتی که ضربان قلب رو بشدت بالا می بره، دوری کنن. این در مورد بیماران قلبی هم درسته. هم اینکه بیماران قلبی نباید در گرما ورزش کنن، بلکه باید پیاده روی یا نرمش رو به صبح زود بندازن. هم اینکه انجام حرکات دراز و نشست هم به کسائی که مشکلات کمر دارن یا عضلات کمرشون ضعیفه اصلا پیشنهاد نمی شه.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *