سلامتی

آیا شما هم از مشکلات | بیماری

: شمام از مشکلات

 دکتر پیام فرح بخش متخصص تغذیه در ماهنامه دنیای تغذیه نوشت: اینجا به بعضی مواد غذایی که باعث بروز اینجور مشکلاتی در شما می شن می پردازیم. بهتره شمام یه به یه اثر اونا رو روی سیستم گوارشی تون امتحان کنین تا ببینین به کدوم یکی عکس العمل بیشتری نشون می دین، مصرف اونو محدود یا حتی ماده غذایی دیگری جانشین اون کنین.

مرکبات

سیب، پرتقال، گریپ فروت، زردآلو و توت همه دارای پکتین فراوون و فیبرهایی هستن که به کاهش کلسترول کمک کرده اما می تونن ایجاد احساس نفخ و تورم در شکم کنن. هم اینکه سس گوجه فرنگی و مرکبات که خاصیت اسیدی دارن هم می تونن باعث ایجاد مشکلات گوارشی شن.

شیرین کننده های کم کالری

شیرینیا، آدامسا و داروهای بدون قند و یا حتی خمیر دندونا شامل شیرین کننده های کم کالری مانند زایلتول و سوربیتول هستن. سوربیتول به طور طبیعی در میوه هایی مثل هلو، آلو و میوه های خشک مثل آلو بخارا هست. محققان حدس میزنن که سوربیتول ممکنه در بعضی افراد باعث ایجاد علائم گوارشی شه. سوربیتول به عنوان یه ملین مطرحه و می تونه باعث اسهال شه. اگه واسه شما اینجور مشکلی پیش اومده تلاش کنین از بقیه نمونه های این مواد غذایی استفاده کنین. 

حبوبات

حبوبات پر از فیبر و واسه سلامتی دستگاه گوارش و قلب و عروق به درد بخور هستن ولی در بعضی افراد باعث ایجاد نفخ می شن. حبوبات شامل فیبرایی هستن که سیستم گوارش ما با اونا خوب کنار نمیاد، اما باکتریای روده از اون تغذیه می کنن. نفخی که بر اثر خوردن حبوبات ایجاد می شه، علامتیه که نشون میده باکتریای گوارشی ما دارای کارکرد هستن و نشونه ای از مریضی نیس. اگه شما از ایجاد گازهای گوارشی رنج می برید می تونین از اونا کمتر استفاده کنین و یا با خیس کردن حبوبات یه شب قبل از پخت غذا و چند بار تعویض آب اونا علائم رو کم کنین.

کلم

از همون دسته قندهایی که حبوبات رو واسه سیستم گوارشی ما رقابت آور میسازن، در آرتیشو، کلم بروکلی و دیگه سبزیجات خونواده کلم یافت می شن. خوردن مقادیر زیاد اونا باعث ایجاد نفخ شکم می شه. پختن این سبزیا به کاهش اینجور مشکلاتی کمک می کنه. 

مواد غذایی با طعم تند

مواد غذایی مانند کاری، سیر یا پیاز خام، می تونن باعث ایجاد رفلاکس (برگشت اسید معده به مری و حلق) و ایجاد سوزش سردل شن. پس اگه با این دسته از خوراکیا مشکل دارین بهتره اونا رو از جیره غذایی خود خط بزنین.

لبنیات

اگه شما دچار نبود تحمل لاکتوز هستین، شیر و دیگر مواد غذایی جفت و جور شده از شیر، می تونن باعث نفخ، درد شکمی و اسهال در شما شن. در این صورت تلاش کنین واسه رسوندن کلسیم به جیره غذایی تون از شیر بدون لاکتوز یا شیر سویا استفاده کنین. آدمایی که دچار نبود تحمل لاکتوز هستن ممکنه قادر به جذب تنها بعضی مواد غذایی جفت و جور شده از شیر نباشن نه همه اونا، پس همه این مواد رو از لیست غذایی خود حذف نکنین بلکه یکی یکی اونا رو امتحان کنین.

فروکتوز

فروکتوز یه قند ساده است که به طور طبیعی در میوه ها و آبمیوها پیدا میشه. بر خلاف دیگه قندهای طبیعی، جذب فروکتوز واسه بعضی افراد مشکله. اگه فروکتوز جذب نشه در طول روده به حرکت در میاد و بوسیله باکتریای روده، تخمیر شده ایجاد نفخ و اسهال می کنه. سیب، عسل، انبه و هلو به طور طبیعی غنی از فروکتوز هستن و ممکنه باعث ایجاد اینجور مشکلاتی در بعضی افراد شن. واسه کاهش اون بهتره این مواد غذایی رو بعد از غذا یا به مقدار کمتری مصرف کنین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *