سلامتی

آیا شما هم از غذا خوردن سیر نمی شوید؟ | بیماری

:
شمام از غذا خوردن سیر نمی شین؟

:

– ترجمه از نگین فانی: همیشه گرسنه اید؟ خوب شما تنها کسی نیستین که این مشکل رو داره. تقریبا هممون دوره هایی رو تجربه می کنیم که در اونا حس می کنیم انگار شکممون هیچ وقت نمی خواد پر شه و تبدیل به یه چاه بی انتها شده. این مسئله دلیلای زیادی می تونه داشته باشه که اینجا به اصلی ترین دلیلای ممکن می پردازیم. ببینین چندتا از اونا ممکنه این مشکل رو در شما به وجود آورده باشن؟

۱. بهم زدن تعادل سطح قند خون

وقتی که احساس خستگی بیشتر از اندازه می کنیم یکی از عکس العملای طبیعی ما اینه که به سراغ خوراکیایی با اندازه قند بالا میریم که به ما انرژی کاذب میدن ولی دیری نمیگذره که باعث احساس گرسنگی بیشتر شما می شن. بدون این دست اون دست کردن بعد از مصرف یه میان وعده شامل قند شما احساس می کنین که سطح انرژیتان بالا رفته، ولی این انرژی خیلی سریع و شدیدا کم میشه و باعث می شه حس کنین که حتی از قبل هم گرسنه تر شدین. پس اون بیسکوییت و شکلاتا رو کنار بذارین.

۲. تشنگی

ما خیلی وقتا حس تشنگی و گرسنگی رو با هم اشتباه می گیریم! خوردن خوراکیای خوشمزه خیلی راحت تر و لذت بخش تر از این انگار بخوایم شکم خودمون رو با آب پر کنیم، به خاطر همین هم تا بدنمون احساس کمبود می کنه فورا به سراغ خوراکیای جورواجور و پر کالری میریم، غافل از این که با یه لیوان آب می تونیم این احساس خود رو برطرف کنیم. هممون میدونیم که در روز باید ۸ لیوان آب بخوریم، ولی خیلی از ما شاید بیشتر از یکی دو لیوان آب نمی خوریم. اگه در طول روز به اندازه کافی به بدن خود آب برسونین می بینین که خیلی کمتر به غذا تمایل پیدا می کنین.

۳. خستگی

این همه ساعتی که بیدار می مونید شک نداشته باشین تاثیر رد ناپذیری روی حس گرسنگی شما دارن. وقتی که شما احساس خستگی می کنین می خواین کمبود انرژی خود رو به روشی جبران کنین و غذا خوردن، اونم غذاهای بسته بندی شده یا فست فود، یکی از راحت ترین روشای ممکن واسه تأمین این انرژیه. این خوراکیا که معمولا پر از قند و چربی هم هستن رو میشه بمب کالری نامید، در حالی که احساس سیری که ایجاد می کنن خیلی پایدار نیس و این یه فاجعه س. بهتره به اندازه کافی استراحت داشته باشین، اگه هم احساس خستگی کردین و امکان استراحت نداشتید به سراغ غذاهای سالم برید که شما رو به مدت بیشتری سیر نگه می دارن و یا قهوه بدون شکر بخورین.

۴. سر رفتن حوصله

بله، بعضی وقتا موضوع به همین سادگیه! خوردن به شما این احساس رو میده که دارین کاری انجام می دید، کاری که هم لذت بخشه و هم در تنهایی و بیکاری به شما کمک می کنه. وقتی که بی دلیل می خواین چیزی بخورین راهی واسه پرت کردن حواس خودتون پیدا کرده و واسه خود ایجاد سرگرمی کنین. کتاب بخونین، تلویزیون ببینین، یا حتی به پیاده روی برید. خیلی زود این احساس گرسنگی دروغین رو فراموش می کنین.

۵. نداشتن برنامه غذایی منظم

اگه شما از اون دسته آدمایی نیستین که تعداد وعده های غذایی مشخصی دارن، به احتمال خیلی زیاد جزء اون دسته ای قرار می گیرین که زیادتر از اندازه نیازشون غذا می خورن. شاید فکر کنین اگه تنها وقتایی که احساس گرسنگی می کنین چیزی بخورین کمتر غذا می خورین، ولی در واقع از مرحله پرتین. حتی اگه پنج وعده غذایی در روز غذا بخورین ولی سر برنامه و با اندازه مشخص باشه بهتر از اینه که هر وقت حس کردین گرسنه اید به سراغ یخچال برید. چون نداشتن برنامه غذایی مشخص حس کمبود غیر قابل جبرانی رو در شما ایجاد کرده و باعث می شه بیشتر بخورین. به خصوص وعده صبحونه رو اصلا نباید حذف نکنین.

۶. یه هفته مشخص در ماه

این قسمت به خانوما مربوط می شه و هر چند آزار دهنده س ولی حقیقت داره. احساس گرسنگی بیشتر در دوره قاعدگی پیشگیری ناپذیره. در واقع از دید علمی ثابت شده که اشتهای خانوما در نیمه دوم از سیکل قاعدگیشان زیاد میشه. ولی چیجوری باید با این مشکل مواجه شد؟ به این موضوع به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین و بدونین افزایش اشتهایتان به این دلیله و تلاش کنین اندازه غذاتون رو کمی بیشتر کنین و از مواد غذایی مغذی استفاده کرده و از خوردن میان وعده های پرکالری در زمان گرسنگی دوری کنین. این تصور که در این دوره باید خوراکیای شامل قند بیشتری بخورین به طور کامل اشتباهه و تنها حس گرسنگی رو در شما بیشتر می کنه.

۷. حواس پرتی

خیلی از ما وقتی که داریم کار دیگری انجام می دیم همزمان مشغول خوردن هم میشیم. خواه خوردن ناهار سر میز کارتون به دلیل مشغله کاری باشه، خواه شام خوردن در حالی که محو تماشای تلویزیون هستین، در هر صورت شما در اشتباهید. واسه غذا خوردن وقت بذارین و روی کاری که دارین می کنین تمرکز کنین. شاید این کار به نظرتون زمان بر و الکی برسه، ولی هرچقدر آرامتر و با دقت بیشتری غذا بخورین مغزتون از اندازه غذایی که خوردین بیشتر و سریعتر خبردار میشه و در نتیجه حس سیری زودتر ایجاد شده و پایدارتر هم هستش.

۸. نیاز احساسی

واسه خیلی از مردم احساساتی مانند استرس، ناراحتی و نگرانی مستقیما روی حس گرسنگی اثر می ذارن. اشتهای بعضیا کم شده و اشتهای یه سریای دیگه سر به فلک میکشه. اگه گزینه دوم در مورد شما صدق می کنه راه های زیادی واسه مقابله با اون وجود دارن. احساساتی که گرسنگیتان رو تحریک می کنن بشناسین و هر وقت در اون موقعیتا خواستین به سراغ خوردن برید به خودتون یادآوری کنین که گرسنه نیستین و فقط نیاز به حس آرامش دارین. برنامه سه وعده غذا در روز و میان وعده های سالم رو حفظ کرده و خارج از اون چیزی نخورین، اگه احساس نیاز شدیدی به خوردن داشتین به سراغ یه لیوان آب، چای یا قهوه بدون شکر برید.

منبع : برترینا

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *